پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5890 |
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ | ارسال توسط :
71 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رویارویی ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون کم و بیش همواره وجود داشته است. از آغاز تا کنون در دوره‌هایی که جمهوری‌خواهان ریاست جمهوری آمریکا را به عهده داشته‌اند، از ریگان تا بوش پدر و پسر و ترامپ، این رویارویی در حد الفاظ همیشه داغ‌تر از زمان ریاست دموکرات‌ها بوده است. […]

رویارویی ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون کم و بیش همواره وجود داشته است. از آغاز تا کنون در دوره‌هایی که جمهوری‌خواهان ریاست جمهوری آمریکا را به عهده داشته‌اند، از ریگان تا بوش پدر و پسر و ترامپ، این رویارویی در حد الفاظ همیشه داغ‌تر از زمان ریاست دموکرات‌ها بوده است. در مجموع با آنکه شعارهای جمهوری‌خواهان همیشه تند و تیزتر بوده است ولی فشارهای سیاسی و اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی در دوره دموکرات‌ها بیشتر بوده است. در نتیجه ایران در دوره دموکرات‌ها سختی‌های بیشتری را تحمل کرده هر چند در عصر جمهوری‌خواهان با تهدیدهای مداوم مواجه بوده است.

 محمد الله‌اکبری با این مقدمه در روزنامه «۱۹ دی» نوشت: اوباما در دوره هشت ساله خود با تدابیر سیاسی خود از یک سو و ادبیات برخی از مسئولان داخلی توانست اجماع و توافق جهانی علیه ایران را به دست آورد و در نتیجه تحریم‌های بسیار سختی را به تصویب سازمان ملل برساند که همه کشورها ملزم به اجرای آن بودند؛ چیزی که جمهوری‌خواهان از انجام آن ناتوان بودند.

در انتخابات اخیر آمریکا شخصی پیروز انتخابات شد که هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد. ما از پشت پرده انتخاب‌ ترامپ آگاهی کاملی نداریم؛ آیا سازمان سیا و پنتاگون برای رسیدن به اهداف داخلی و بین‌المللی خود او را سر کار آورده‌اند؟ یا تجار و سرمایه‌داران یا جنگ‌طلبان یا همه اینها در پیروزی او دخیل بوده‌اند؟ ما از این مسائل آگاهی چندانی نداریم و آینده آن را معلوم خواهد کرد.

در دوره جدید و به‌ویژه در دوره دوم اوباما، جمهوری‌خواهان خیلی کوشیدند که توافق هسته‌ای صورت نگیرد ولی با اصرار و پایداری اوباما توافق به نتیجه رسید. برجام هر چند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تا حد زیادی کنترل و محدود کرد ولی از آن‌سو ایران را از انزوای سیاسی و تحریم‌های سخت بین‌المللی نجات داد و دروازه‌های جهان را به رویش باز کرد و آن را به یک بازیگر مهم بین‌المللی تبدیل کرد؛ چیزی که از اساس خوشایند جمهوری‌خواهان نبود. در مجموع، فعالیت‌ها و اقدامات جمهوری‌خواهان بیشتر به سود ایران تمام شد و رقیبان سرسخت ایران را حذف کرد و اقدامات دموکرات‌ها بیشتر ایران را محدود کرد و به تقویت رقیبان ایران منجر شد.

پس از ورود غیر قابل پیش‌بینی‌ ترامپ به کاخ سفید و صدور چند فرمان در همان هفته اول تمام جهان و به‌ویژه ایران در وضع جدیدی قرار گرفت. تیغ تیز‌ ترامپ در این هفته متوجه ایران بود و به احتمال بسیار در هفته‌های آینده نیز چنین خواهد بود.

سیاستمداران آمریکا از این نکته آگاهند که برجام یک توافق و پیمان بین‌المللی و مورد تایید سازمان ملل است و شورای امنیت سازمان ملل و همه اعضای دارای حق وتو آن را امضا کرده و اجرای آن را تضمین کرده‌اند. در صورتی که آمریکا یک‌سویه آن را نقض کند ولی اروپا و چین و روسیه آن را معتبر بدانند، این آمریکاست که با انزوای بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد و در این صورت هدف ایران که ایجاد شکاف در اجماع جهانی بوده حاصل خواهد شد.

در فاصله آغاز اجرای برجام تا کنون ایران به این توافق پایبند بوده و این پایبندی مورد تایید سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. همچنین چند قدرت صنعتی اروپا و آسیا روابط تجاری و صنعتی خود با ایران را توسعه داده‌اند، نفت ایران را می‌خرند و کشتی‌های ایران به بندرهای تجاری آنان رفت و آمد می‌کنند.

به نظر می‌رسد تیم سیاست خارجی و نظامی‌ ترامپ قصد دارد با ایجاد موانع و تحریم‌های پیاپی و متعدد برای ما، ایران را وادار به واکنش شتاب‌زده کند تا بتواند از مجموع واکنش‌های شتابزده ایران بهانه‌ای برای نقض برجام به دست آورد. اگر موفق به چنین کاری بشوند خواهند توانست اجماع جهانی علیه ایران را حفظ کنند، برجام را نقض کنند و دوباره ایران را به انزوای سیاسی بکشانند. مسئولان به‌ویژه تیم وزارت خارجه ایران باید بسیار هوشیار باشند که در تله‌ ترامپ نیفتند.

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5890 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید