جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 26138 |
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳ | ارسال توسط :
35 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از حضور تیم ویژه این انجمن در ارتفاعات شمال تهران برای رصد هلال شامگاهی شوال خبر داد و گفت: لحظه غروب خورشید امروز در ساعت ۲۰ و ۲۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه به افق تهران است که در این لحظه سن ماه ۲۰ ساعت و ۸ دقیقه خواهد بود. مسعود […]

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از حضور تیم ویژه این انجمن در ارتفاعات شمال تهران برای رصد هلال شامگاهی شوال خبر داد و گفت: لحظه غروب خورشید امروز در ساعت ۲۰ و ۲۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه به افق تهران است که در این لحظه سن ماه ۲۰ ساعت و ۸ دقیقه خواهد بود.

مسعود عتیقی به بیان ضوابط علمی رؤیت هلال شامگاهی شوال ۱۴۳۹ پرداخت و گفت: با توجه به لحظه مقارنه و یا تولد ماه که در ساعت ۱۳ دقیقه بامداد (۱۳ دقیقه بعد از نیمه شب) روز پنج‌شنبه، ۲۴ خرداد ماه جاری برابر ۲۹ رمضان ۱۴۳۹ است، در لحظه غروب خورشید یعنی در ساعت ۲۰ و ۲۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه به افق تهران، سن ماه ۲۰ ساعت و ۸ دقیقه خواهد بود.

وی ادامه داد: تا لحظه غروب ماه که ساعت ۲۰ و ۵۸ دقیقه و ۵۳ ثانیه است، مکث هلال در افق غربی ۳۷ دقیقه و ۴۱ ثانیه خواهد بود.

به گفته عتیقی، طول کمان هلال نسبتا بالا و ۱۲۰ درجه است و فاز (درخشندگی) در این شامگاه (پنج‌شنبه ۲۴ خرداد) ۱.۱ درصد است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ارتفاع ماه از افق در شامگاه روز پنج‌شنبه را ۵ درجه و ۵۴ دقیقه ۸ ثانیه عنوان کرد و یادآور شد: با وجود اینکه ماه تقریبا در حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) و ۳۹۵ هزار و ۶۰۶ کیلومتر با زمین فاصله دارد و جدایی میان ماه و خورشید با سرعت بیشتری ایجاد می‌شود، ولی نسبت به هلال آغاز ماه رمضان، شرایط سخت‌تری را برای شکار کمان ابروی شوال پیش‌رو خواهیم داشت.

عتیقی اظهار کرد: اگر کشور را به دو قسمت نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کنیم، در نیمی از کشور (بخش شمالی این تقسیم) نیاز به ابزارهای مناسب رصدی مانند تلسکوپ و دوربین‌های دو چشمی نجومی داریم؛ ولی در نیمه جنوبی این تقسیم‌بندی حتی با چشم غیر مسلح توقع مشاهده هلال زیبای شوال امسال را خواهیم داشت.

وی از حضور گروه ویژه انجمن نجوم آماتوری ایران در ارتفاعات شمال غرب تهران برای رصد این هلال با چشم غیر مسلح و تجهیزات رصدی خبر داد.

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 26138 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید