جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 29543 |
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۵:۳۶ | ارسال توسط :
748 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ

 مقاله ای که از نظر می گذرد، به قلم “رامین نخستین انصاری =روزنامه نگار” و در شماره بیست و ششم دی ماه سال ۱۳۹۷ روزنامه آفتاب یزد، به چاپ رسیده است که برای شما بازدیدکنندگان محترم فرصت پرس،به طور کامل نقل می شود. انسان، تجربه خود را از جهان به سه حوزه تقسیم کرده است […]


 مقاله ای که از نظر می گذرد، به قلم “رامین نخستین انصاری =روزنامه نگار” و در شماره بیست و ششم دی ماه سال ۱۳۹۷ روزنامه آفتاب یزد، به چاپ رسیده است که برای شما بازدیدکنندگان محترم فرصت پرس،به طور کامل نقل می شود.
انسان، تجربه خود را از جهان به سه حوزه تقسیم کرده است : زبان و نوشتن که به ما امکان داده است تا دانش و علوم خود را با هم به اشتراک بگذاریم و آن را با هم تبادل کنیم . علم از جمله ریاضیات که جهان را برای همه قابل فهم کرده است و حوزه زیبایی شناسی از جمله هنر و موسیقی که به جهان معنا بخشیده است.
نقش موسیقی بر افراد و جامعه و فرهنگ بشری، اسرارآمیز و شگفت انگیز است و جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است . موسیقی، امروز بخش مهمی از زندگی روزمره مردم جهان شده است هر وقت، مردم به دلایل مختلف دور هم جمع می‌شوند، موسیقی متولد و به رسمیت شناخته می شود. در مراسم های عروسی و تشییع جنازه و در استادیوم های ورزشی و در زمان خواب کردن نوزادان توسط مادران و … موسیقی الهام بخش مهم و جدایی ناپذیراجتماعی انسان شده است.
درک این که چرا آدمی به موسیقیعلاقه مند است و آن را دوست دارد و به آسانی جذب آن می‌شود ، سخت نیست . موسیقی، پنجره‌ای
است که ماهیت طبیعت بشر را آشکار می‌کند. واقعیت مهم در این نکته نهفته است که موسیقی به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فرهنگ انسانی تبدیل شده است . به‌عبارتی، موسیقی زبان مستقل و مشترک ملل جهان و بشر است . عمق و ریشه موسیقی قابل توصیف و آسان و قابل درک است و در عین حال غیر قابل توضیح هم است . موسیقی تمام احساسات و عواطف درونی آدمی را تعریف و یادآوری و بازتولید می‌کند.
موسیقی، بیان کننده زندگی و سرنوشت انسان هم هست . یکی از مهم‌ترین عوامل جذب آدمی به موسیقی به لحاظ تکنیکی است. موسیقی و ریتم و نظم دادن به صدا که از لحاظ فیزیکی وجود ندارد ولی تولید صدایش با ریتم های فوق العاده، مردم را هم به شادی و هم به گریه و هم با ایجاد شورو شوق در جامعه ؛ حرکت به سمت کار و تلاش و رشد را فرامی‌خواند.
کمتر هنری می‌تواند واکنش عاطفی عمیق آدمی را نمایان سازد ولی موسیقی، دارای چنین ویژگی منحصر به فردی است. به همین دلیل، زبان مستقل و مشترک و بین المللی انسان شده است. موسیقی به آدمی آموخته است که به هنگام غم و اندوه و شادی در کنار اوست و هدف و آرمانش، آرامش و تمرکز و نیرو بخشیدن به انسان برای ساختن زندگی بهتر در جهان است. هنگامی که به موسیقی بتهوون و موتزارت گوش می دهید ؛ گویی احساسات شما را بیان می کند و از آدمی در برابر حس و قدرتی که او را می ترساند حمایت می کند و قوه خرد آدمی را به کار می اندازد و بدون توهم بلکه با توسعه نیروهای فطری و فکری به دنبال تسلط انسان بر زندگی و جهان و طبیعت است .تحقق بخشیدن به آرمان‌های انسان همانند دانش وآگاهی و عشق برادرانه و کاهش رنج آدمی و استقلال و حس مسئولیت از مسئولیت‌های هنر موسیقی است . تنها دردهای اجتماعی نیست که دل و جان آدمی را می آزارد بلکه برخی دردها شخصی به علت ملموس بودنشان و به علت نزدیکی شان به آدمی اغلب اندوه‌بارترند، هر انسانی غم هایی در دل دارد که تا آخرین لحظه های زندگی آدمی را رها نمی کنند ؛ اغلب قابل بیان نیستند ،
چرا که وقتی بیان شوند نمی‌توانند همه حقیقت را منعکس کنند در این میان، موسیقی به کمک بشر آمده و به آسانی احساسات و عواطف انسان را با ریتمی زیبا و شگفت انگیز بیان کرده تا آدمی آن را تجربه کند . بخش بزرگ موسیقی بر تفکر مردم تاثیر مثبت می گذارد و زمان و اتفاقات خوب یا بد را برای آدمی قابل فهم و تحمل می کند. موسیقی یک رابطه عمیق با تمامی هنرها نیز را دارد و اینکه نقاشان و عکاسان و نویسندگان و روزنامه نگاران و شاعران و
مجسمه سازان و…… همه موسیقی گوش می‌دهند و از آن الهام می‌گیرند. در واقع رشد و گسترش سایر هنر ها با موسیقی بهتر و سریعتر بسط و گسترش و تکامل می یابد . یکی از مهم‌ترین ویژگی موسیقی فروتنی آن است . همه به آن احتیاج دارند ، حتی گاهی در قالب یک تفریح که امروز در علم جامعه شناسی از آن به عنوان یک نیاز طبیعی و مهم آدمی تعریف می شود ، موسیقی بدون توقع خود را در معرض قضاوت مردم و هنرمندان و دانشمندان قرار می دهد و اجازه می دهد تا هر کسی با هر اندیشه و سلیقه ای موسیقی خود را انتخاب کند. تکثر گرایی در موسیقی از عوامل اصلی تمایل مردم به آن هم هست که آن را فراگیر کرده است، و موسیقی منعکس کننده فرهنگ یک جامعه و فرهنگ یک ملت منعکس کننده موسیقی آن است . دانشمندان علوم اعصاب نیز از موسیقی برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه خود استفادهمی کنند. تحقیقات نشان می دهد موسیقی کمک بزرگی به مغز انسان می کند تا آرامش و تمرکز خود را باز یابد. موسیقی حتی ساختار مغز را ترمیم و آن را بازسازی می‌کند.
 امروزه، حوزه موسیقی درمانی در سرتاسر جهان در حال رشد و پیشرفت است . جالب است بدانیم موسیقی،  راهی برای اطلاع رسانی هم هست و توانایی های زیادی دارد. به طور مثال، زمانی که رهبران شوروی سابق از دنیا می‌رفتند ، قبل از اعلام خبر ، رادیو و تلویزیون به پخش موسیقی کلاسیک مبادرت می ورزید و بعد از آن، اخبار فوت رهبران کرملین پوشش داده می‌شد و یا به هنگام ، جنگ از طریق موسیقی اخبار پیروزی در نبردها به اطلاع مردم می‌رسد. امروز دیالکتیک فوق العاده و پویایی بین موسیقی و مردم وجود دارد . موسیقی به شنونده همه چیز می‌دهد و شنونده بهره کامل را از آن می برد . موسیقی را دوست داشته باشیم چرا که موسیقی در زمانی که اتفاق می افتد هیچ‌کس یارای مقابله و ایستادگی برابر آن را ندارد. زمانی که گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع کرد، کلیسا بسیار نگران بود ولی بعدها ، کلیسا از همین دستگاه چاپ، بهره های فراوانی برد.
 موسیقی به گونه‌ای آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد که بتواند با واقعیت روبرو شود چرا که نقطه اتکایی جز نیرو های خود ندارد و کاربرد صحیح آنها را هم خواهد آموخت . شادی و شور و شوق و احیای روحیه انسان برای مواجهه با مشکلات زندگی ، شاید برای برخی مهم نباشد ولی خوشبختانه موسیقی آن را با هیچ چیزی عوض نخواهد کرد . موسیقی، لحاف ضخیمی که گاهی مردم را به خواب وا می‌دارد با لطافتی خاص آن را کنار می‌زند. موسیقی، داستان تکامل یافته دانش و هنر آدمی است . اینترنت و تکنولوژی هم از موسیقی بهره لازم را می برد . موسیقی داستان افراد جامعه را بیان می کند . جامعه بدون موسیقی زندگی در یک خلا تمام عیار است . موسیقی احساس جاری بودن زندگی بشر است. موسیقی نقش مهمی در عرصه اجتماع دارد به گونه ای که علم و هنر موسیقی به صنعتی بزرگ و گسترده تبدیل شده است. صنعتی که میلیاردها دلار به تولید ناخالص داخلی در خیلی از کشورها به کمک اقتصاد آدمی شتافته است ، بنابراین نقش موسیقی در
فرهنگ انسانی را به راحتی می توان فهمید و لاجرم باید آن را به رسمیت شناخت. واقعاً حیرت انگیز است ، کسب و کار موسیقی در سطح عالی قرار دارد. اکنون که موسیقی همه جا در دسترس عموم مردم است و جوامعی که از فقر و رکود و بیکاری رنج می برند ، موسیقی همچنان در میان مردم فقیر است و به کمک موسیقی، مردم راحت تر و با تمرکز بیشتری، می‌توانند بر مشکلات خود غلبه کنند.
 موسیقی، انواع استرس را از وجود آدمی دور می کند و  می تواند او را از دایره بیماری ها، مصون دارد و دردها را کاهش دهد. آری، موسیقی در آرامش اعصاب و کاستن تنش در افراد و جامعه موثر است. موسیقی هوش و عواطف روحی افراد را تقویت می‌کند، چون یک پارادوکس شگفت انگیز به شمار می‌رود. سزاست که از  سر مهر به مقوله موسیقی نگاه کنیم و از قدرت معجزه آسای آن، بهره ببریم.
منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 29543 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید