جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6385 |
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ | ارسال توسط :
77 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

محمود واعظی، وزیر ارتباطات در خصوص دولت الکترونیک تأکید کرد: آن چه در خصوص این طرح به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود، موضوع آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی است که در این حوزه اقدامات متعددی انجام شده و تا پایان سال فاز اول این طرح اجرایی خواهد شد. وی همچنین یادآور شد: با اجرای این طرح بوروکراسی اداری و […]

محمود واعظی، وزیر ارتباطات در خصوص دولت الکترونیک تأکید کرد: آن چه در خصوص این طرح به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود، موضوع آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی است که در این حوزه اقدامات متعددی انجام شده و تا پایان سال فاز اول این طرح اجرایی خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: با اجرای این طرح بوروکراسی اداری و زمان‌بر بودن آن می‌تواند تسهیل شود تا امور مربوط به مردم با سبکی و چالاکی بیشتری دنبال شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین عنوان کرد: امور مربوط به این طرح را می‌توان به دو بخش جمع‌آوری اطلاعات و قرار دادن آنها در دسترس مردم طبقه‌بندی کرد که در این حوزه ما زیرساخت‌های لازم را آماده کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که با همکاری وزارت‌خانه‌ها و بخش‌های مختلف خدمات متعددی در این بخش به مردم ارائه شود.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای شبکه ملی اطلاعات پس از ۱۴ سال اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه حدود ۱۴ سال و در دولت‌های مختلف دنبال شد و تلاش‌های متعددی در این راستا صورت گرفت. ما نیز از ابتدای این دولت اجرای این طرح را یکی از مهم‌ترین امور خود تلقی کردیم.

وی با بیان این که وزارت ارتباطات زیرساخت‌های مربوط به اجرای این طرح را در سراسر کشور دنبال کرده، افزود: برای دسترسی به این هدف لازم بود در گام اول شبکه انتقال گسترش یابد. بر همین اساس این شبکه که ظرفیتی معادل ۹۰۰ گیگابیت بر ثانیه داشت، در دو مرحله به ظرفیت‌ ۴ هزار و ۲۰۰ گیگابیت رسید.

واعظی ادامه داد: از دیگر ضروریات شبکه ملی اطلاعات توسعه فیبر نوری بود که در این حوزه نیز طی سه سال گذشته ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فیبر ایجاد شد که امری پرهزینه و زمان‌بر محسوب می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: زمانی که ما آغاز به کار کردیم، بر اساس برنامه پنجم توسعه تنها ۱۳ تا ۱۴ درصد امور عملیاتی شده بود اما ما در نهایت توانستیم تمام آن‌ چه مربوط به تعهدات برنامه پنجم توسعه بود را عملیاتی کنیم.

وزیر ارتباطات دولت یازدهم در ادامه با تأکید بر توجه دولت به دسترسی روستاییان به اینترنت اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم هیچ‌یک از روستاهای کشور به اینترنت دسترسی نداشت اما اکنون ۲۷ هزار روستا مجهز به اینترنت هستند.

وی ادامه داد: در خصوص کاربران اینترنت نیز در ابتدای دولت یازدهم شاهد آماری مبنی بر ۳.۵ میلیون کاربر اینترنت بودیم که اکنون این رقم به ۳۷ میلیون نفر رسیده است.

وزیر ارتباطات همچنین به نسبت ترافیک داخل به خارج اشاره کرد و گفت: نسبت دسترسی مردم به محتوای و ترافیک داخل به خارج معادل ۱۰ به ۹۰ بود که اکنون این رقم تغییر کرده و نسبت ترافیک داخل به خارج ۴۰ به ۶۰ شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود به بحث تولید محتوای داخلی اشاره کرد و گفت: طبق آمارهایی که از سوی بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌کننده نرم‌افزار در کشور به دست آمده، اکنون ۹۴ درصد مردم از اپلیکیشن‌های داخلی و ۶ درصد جامعه از اپلیکیشن‌های خارجی دانلود می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های کاری دولت نیز به حوزه تولید محتوا و نرم‌افزارهای داخلی مربوط می‌شود که در این حوزه تلاش‌های متعددی صورت گرفته و از سوی دیگر برای تشویق مردم به استفاده از محتوای داخل مشوق‌های اقتصادی تعریف شده است. بر همین اساس تعرفه دسترسی به محتوای داخلی ۵۰ درصد ارزان‌تر از محتوای خارجی شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه ماهواره‌ها اشاره کرد و گفت: ماهواره‌های دوستی، پیام، ناهید یک آماده پرتاب هستند و امیدواریم هرگاه موقعیت پرتاب برای این ماهواره‌ها فراهم بود، سایر امور دنبال شود.

وی ادامه داد: در حوزه‌ ماهواره‌های سنجشی آن چه پرتاب می‌شود، تاکنون آزمایشی بوده و فرق تکنولوژی ماهواره با بقیه این است که در ماهواره‌ها پس از طراحی کار لازم است، ماهواره پرتاب شود تا طی چند ماه فعالیت آن در فضا بتوان گام‌های بعدی را برداشت.

واعظی همچنین از طراحی اولین ماهواره مخابراتی یاد و اظهار امیدواری کرد که این ماهواره در سال آینده پرتاب شود.

وی همچنین عنوان کرد: نهایی شدن ماهواره‌های سنجشی نیاز به ۴ تا ۵ سال زمان دارد که این مدت در مورد ماهواره مخابراتی به ۸ سال می‌رسد.

واعظی همچنین به بحث اهمیت مواردی مانند فرکانس و نامبرینگ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ میلیون شماره ثابت و همراه در دست مردم است که لازم است این شماره‌ها مدیریت شوند.

وی ادامه داد: زمانی بیش از ۲۰ میلیون شماره احراز هویت نشده در کشور وجود داشت که پس از مدتی این رقم به ۱۰ میلیون و پس از آن به ۶ میلیون شماره رسید.

واعظی افزود: در نهایت طی یک ماه و نیم گذشته تعداد شماره‌های احراز هویت نشده به ۶ میلیون شماره رسید که اکنون حدود ۳.۲ میلیون نفر از این مشترکان برای احراز هویت خود مراجعه کرده‌اند و همچنان حدود ۱.۳ میلیون سیمکارت دارای نقص مدارک هویتی هستند که این سیمکارت‌ها اکنون به شکل یک‌طرفه قطع شده‌اند و اگر مالکان آنها به منظور تکمیل اطلاعات مراجعه نکنند قطع آنها به شکل دوطرفه و کامل خواهد شد.

پایان خبر – ن ش

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6385 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید