سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9714 |
تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ | ارسال توسط :
40 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

کارشناس بازار کار می‌گوید: کسانی که مجوز بهره‌برداری از معادن را بدون رعایت استانداردهای لازم و در نظر گرفتن بیمه کارگران می‌دهند در واقع مجوز قتل نیروی کار را صادر می‌کنند. به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی با اشاره به ضعف استانداردهای کار در معادن اظهار کرد: این ضعف عمدتا ناشی از مشکلات جدی […]

کارشناس بازار کار می‌گوید: کسانی که مجوز بهره‌برداری از معادن را بدون رعایت استانداردهای لازم و در نظر گرفتن بیمه کارگران می‌دهند در واقع مجوز قتل نیروی کار را صادر می‌کنند.

به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی با اشاره به ضعف استانداردهای کار در معادن اظهار کرد: این ضعف عمدتا ناشی از مشکلات جدی و ساختاری است که برای رعایت استانداردها و حقوق کار در کارگاهها و معادن وجود دارد. متاسفانه معادن و کارگاههای ساختمانی بیشترین حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد و به دلیل آنکه هم جزو مشاغل سخت به شمار می‌روند و هم رعایت استانداردهای جدی و پرخطر برای حفظ سرمایه‌های انسانی در آنها ضروری است مسئولان کشور باید نظارت بیشتری در این خصوص اعمال کنند.

به اعتقاد حاج اسماعیلی به جای افزایش تعداد بازرسان باید مکانیسم‌های نظارت بازرسان کار تقویت و کارآمد شوند.

این کارشناس بازار کار  ادامه داد: در آیین نامه کارهای سخت و زیان آور بر رعایت نکات فنی و مسایل بهداشتی در محیط کار و تامین ابزار لازم از سوی کارفرمایان تاکید شده است. بنابر این اگر معدن ذغالسنگ یورت امکانات مناسب نداشته یا فاقد سیستم تهویه و ابزارهای لازم بوده کارفرما در این خصوص مقصر است.

حاج اسماعیلی با اشاره به موضوع سود و بهره‌وری در معادن، گفت: متاسفانه در واگذاری معادن اولین چیزی که پیمانکاران جست وجو می‌کنند سود آوری است و سود آوری همواره فعالیت بنگاه، حقوق کار و رعایت استانداردهای نیروی انسانی را تحت شعاع قرار می‌دهد و ضمن قربانی کردن نیروی انسانی منابع کشور را هم به هدر می‌دهد. در حالی که دولت هم مقصر است چون در واگذاریها به پیمانکاران پیش‌بینی استانداردها و تشدید نظارت بر واگذاری‌ها را دنبال نمی‌کند.

این کارشناس بازار کار در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ماده ۸۵ قانون کار اظهار کرد: در این ماده صراحتا بر تشکیل شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار تاکید شده است تا در کارهای پرخطر نظارت دقیق و مستمر اعمال شود و مکانیسم‌های لازم برای بازرسی کار تعریف شده و بازرسان کار حکم ضابطان دادگستری را دارند.

حاج اسماعیلی با اشاره به عدم بیمه برخی از کارگران معدن ذغالسنگ یورت گفت: متاسفانه برای بسیاری از کارگران معدن که بیش از ۱۰ سال سابقه کار داشتند تنها ۳ سال حق بیمه رد شده است و سوال این است که در عمق ۱۸۰۰ متری زمین برای کارگری که ۸۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد چرا دولت آینده‌ای متصور نیست. مگر بیمه کارگران حق قانونی آنها نیست؟ مگر کار در معادن جزو مشاغل سخت و زیان ‌آور نیست؟ مگر رعایت مسایل ایمنی و استانداردهای لازم در معادن الزامی نیست؟ چرا نسبت به چنین مسایلی احساس مسئولیت نمی‌کنیم تا شاهد بروز چنین حوادث تلخی نباشیم.

این فعال کارگری در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا یک سندیکای قوی کارگری در مواجهه با چنین رویدادهایی برای حمایت از قشر ضعیف کارگری وجود ندارد؟ گفت: یکی از مطالبات جدی ما اصلاح فصل ششم قانون کار است و معتقدیم تا وقتی سندیکاهای صنفی وکارآمد در کشور شکل نگیرند همچنان شاهد تضییع حقوق کارگران خواهیم بود. اگر چنین سندیکاهایی شکل بگیرند می‌توانند هشدارهای لازم را بدهند و حقوق نیروی کار را با جدیت از دولت مطالبه کنند اما تا زمانی که سازمانهای قوی کارگری نداشته باشیم تکرار چنین حوادثی را شاهد خواهیم بود.

پایان خبر- س ر

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9714 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید