پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5093 |
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ | ارسال توسط :
73 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

 شهر جدید تیس که در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان واقع است، با عملکرد سکونتی خدماتی، جمعیت پذیری ۱۵۰ هزار نفر و مساحت ۴۳۰۰ هکتار، از امکانات و پتانسیل های ویژه ای جهت سرمایه گذاری و توسعه در منطقه برخوردار است که این ظرفیت ها عبارتند از: جاذبه های طبیعی دریایی، سواحل بکر و […]

 شهر جدید تیس که در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان واقع است، با عملکرد سکونتی خدماتی، جمعیت پذیری ۱۵۰ هزار نفر و مساحت ۴۳۰۰ هکتار، از امکانات و پتانسیل های ویژه ای جهت سرمایه گذاری و توسعه در منطقه برخوردار است که این ظرفیت ها عبارتند از: جاذبه های طبیعی دریایی، سواحل بکر و محرک توسعه گردشگری، پتانسیل های متنوع محرک توسعه: صیادی، باراندازی، تجاری، صنعتی و گردشگری؛ پل ارتباطی بین کشورهای عربی، آسیای میانه و هند؛ همجوار با آب های آزاد؛ محدوده ویژه ژئوپلتیک؛ امکان توسعه فعالیت های تجاری ملی، منطقه ای و بین المللی؛ استفاده از انرژی های پاک و پایدار محیطی و وجود اقوام مختلف با فرهنگ‌های غنی.

امروز توسط جهانگیری، آخوندی و نریمان رونمایی از طرح جامع شهر جدید تیس در سواحل مکران  استان سیستان و بلوچستان با جمعیت پذیری ۱۵۰ هزار نفر و مساحت ۴۳۰۰ هکتار انجام می شود.

عدم استفاده مناسب از ظرفیت سواحل مکران، موضوعی است که وزیر راه و شهرسازی همواره بر آن تاکید دارد. در کشورهایی که به دریا دسترسی دارند، به دلایل استراتژیکی، امنیتی، اقتصادی و مبادلات تجاری، عمده جمعیت در بنادر و سواحل اسکان می یابند اما در ایران برعکس عمل شده است؛ به طوری که هم اکنون میزان جمعیت ساکن در بنادر جنوبی ایران ۴.۸ نفر در هر کیلومتر مربع است که نشان‌دهنده تخلیه شدن این مناطق و نبود رونق اقتصادی در آنجا است. کل جمعیت ساکن در سواحل مکران تنها ۵۰۰ هزار نفر است که رقم بسیار اندکی را شامل می‌شود.

عدم زیرساختهای مناسب در بنادر جنوب کشور، نبود حمل و نقل دریایی و ریلی مناسب و بی توجهی به نقش ایران در جاده ابریشم، ظرفیت کریدور شمال به جنوب که می تواند درآمدزایی خوبی برای کشور باشد را دچار مشکل کرده است. ایران در حوزه نظامی و حوزه سیویل و بندری یک قدرت دریایی است که باید از این قدرت برای توسعه اقتصادی استفاده کند.

در این خصوص وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عمده جمعیت کشور در فلات مرکزی متمرکز شده و سواحل را رها کرده‌ایم، تصریح کرد: اگرچه بخش مهمی از این مسأله به اقتصاد کلان کشور برمی‌گردد اما در اینکه ایران در حوزه دریا و دریانوردی حتی در قبل از دوره صنعتی نیز فعال بوده شکی نیست و در اسناد تاریخی ۲۰۰۰ ساله کشورمان وجود نیروی دریایی در دوره هخامنشیان دیده می‌شود.

بر همین اساس دولت در نظر دارد طرح ایجاد شهرهای جدید در سواحل مکران را جدی بگیرد که ایجاد شهر جدید تیس با رویکرد جایگاه استراتژیک سواحل مکران در توسعه و بسط اقتدار ملی و همچنین تأکید برنامه ششم توسعه و سیاست های شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص احداث نسل نوین شهرهای جدید صورت می گیرد.

در این زمینه روزهای ۴ و ۵ بهمن ماه، آیین رونمایی از طرح جامع و انعقاد تفاهم نامه مشارکت برای احداث صدور آغاز عملیات اجرایی شهر جدید تیس همزمان با برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین مقامات محلی استانی در کنارک چابهار صورت می گیرد.

پایان خبر – ن ش

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5093 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید