جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5248 |
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ | ارسال توسط :
54 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

خداکرم جلالی ، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شب گذشته (۶ بهمن) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی از نظر اقیم شرایط خاصی دارد که کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی طی سالیان گذشته بر شدت آن افزوده است. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در […]

خداکرم جلالی ، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شب گذشته (۶ بهمن) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی از نظر اقیم شرایط خاصی دارد که کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی طی سالیان گذشته بر شدت آن افزوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در تمامی استان‌های کشور طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز در کشور اجرایی می شود که همه مسائل مربوط به حوزه را همه دستگاه‌ها با کمک مردم انجام می‌دهند.

وی به شیوع آفات در مزارع و باغات استان اشاره کرد و افزود: دلیل اصلی شیوع این آفات کاهش بارندگی، خشکسالی و پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی است.

جلالی با اشاره به اجرای پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته در شهرستان سرایان و سربیشه، عنوان کرد: این طرح و طرح ترسیب کربن یکی از طرح های موفق و کارآمد در کشور بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تمامی استان‌های کشور مدیریت جامع حوزه آبخیز اجرا می‌شود که همه مسائل مربوط به حوزه را همه دستگاه‌ها با کمک مردم انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خراسان‌جنوبی را یکی از استان‌های موفق در زمینه‌های مختلف حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی و کنترل کانون‌های بحرانی دانست و افزود: بر اساس وظایف قانونی و تأکیدات مقام مظعم رهبری حفاظت از اموال مهمترین مسئله بوده که این امر در رأس کار همه است.

جلالی ادامه داد: بنابراین تلاش می‌شود اگر اختلافی بین اراضی ملی و مستثنیات مردم است، حقوق مردم پایمال نشود.

وی بیان کرد: همچنین طبق ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید، اگر زمینی در قالب قانون‌ها به مردم واگذار شده و از طرفی بر اساس قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع و قوانین بعدی منابع ملی اعلام شده، باید به مردم بازگردد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه این کار در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد: در یک یا دو سال آینده باید تمامی اختلافاتی که در زمینه اراضی بین مردم و منابع طبیعی است در قالب ماده ۵۴ تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه در این رابطه حدود ۱۲۰ هزار اعتراض وجود داشته است، گفت: از این تعداد تاکنون به ۶۰ تا ۷۰ هزار اعتراض رسیدگی شده و حدود ۵۰ هزار نیز باقی مانده که به سرعت در حال رسیدگی است.

به نقل از ایسنا، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به گرمایش زمین و افزایش آلاینده‌ها طی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این موضوع یا باید کانون آلودگی‌ها را کاهش داد و یا این آلاینده‌ها توسط عواملی جذب شود که برای این کار راهی غیر از درختان و مراتع وجود ندارد.

جلالی اضافه کرد: در همین راستا تاکنون ۲۴۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به کشت باغاتی بدون اجازه منابع طبیعی توسط مردم، بیان کرد: در این ارتباط تاکنون برای ۶۰۰۰ هکتار حکم قلع  و قمع صادر شده اما با رهنمودهای مقام معظم رهبری این حکم به رفع خلعیت تغییر کرد.

 آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی نیز گفت: شرایط خراسان‌جنوبی با استان‌هایی همانند تهران و استان‌های شمال کشور بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه در استان‌های دیگر به دلیل ارزش و مرغوبیت زمین شاید برخی دست به سوء استفاده بزنند، افزود: اگر بعد از ساختن بنایی در اراضی ملی، حکم تخریب داده شود آن زمین بازهم به طبیعت باز نمی‌گردد تنها هزینه‌ها که در آن شده هدر می‌رود، بنابراین باید قبل از هر کاری از انجام این تخلفات پیشگیری کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: با این وجود شرایط در خراسان‌جنوبی متفاوت بوده و بحث سوء استفاده و منفعت مالی مطرح نیست.

وی به خشکسالی ۱۸ ساله در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: با وجود این خشکسالی‌ها روز به روز بر جمعیت بیکار اضافه می‌شود و عده‌ای که توانسته اند خود را به شهرها رسانده‌اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: عده ‌اندکی که در شهرستان‌های مرزی باقی مانده‌اند از نظر امنیتی خیلی مهم هستند و باید برای اشتغال آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

عبادی با تأکید بر اینکه اگر این افراد مهاجرت کنند، مرزها خالی می‌شود، بیان کرد: زمین مال مردم است و باید در خدمت مردم باشد نه اینکه مردم فدای زمین شوند.

پایان خبر – ن ش

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5248 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید