جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 40902 |
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱ | ارسال توسط :
75 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

نشست بررسی وضعیت جمعه بازار یاسوج روز دوشنبه هشتم آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور مسئولان و متولیان امر و نمایندگان غرفه‌داران در سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. سید جواد هاشمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست خطاب به نمایندگان غرفه ‌داران حاضر در این نشست با […]

نشست بررسی وضعیت جمعه بازار یاسوج روز دوشنبه هشتم آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور مسئولان و متولیان امر و نمایندگان غرفه‌داران در سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

سید جواد هاشمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست خطاب به نمایندگان غرفه ‌داران حاضر در این نشست با بیان اینکه خدمتگزار همه مردم هستیم، افزود: نمی‌خواهیم کسی از غرفه‌داران جمعه بازار متحمل ضرر و زیان شود هدف ما کمک به شما است، شما هم به لحاظ مالی و هم جانی در معرض خطر هستید.

وی اظهار کرد: اگر حادثه ای مانند آتش‌سوزی سال ۹۷ دوباره در جمعه بازار رخ دهد همه کسبه حتی مردمی که در این مکان برای خرید آمده‌اند آسیب می‌بینند اگر هم حادثه شب رخ دهد، جان و مال شما کسبه جمعه بازار در خطر است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کسبه جمعه بازار یاسوج بدانند می‌خواهیم بدون اینکه خطری آنها را تهدید کند نان آنها را به روز کنیم فکر نکنید.

نگاه به جمعه بازار براساس منفعت عموم است

مجید احمدی، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه اگر روزی اتفاقی در جمعه بازار رخ دهد اولین کسانی که بازخواست می‌شوند ما مسئولان هستیم، گفت: نگاه ما به جمعه بازار براساس منفعت عموم است و منفعت یک شخص خاص را دنبال نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: اگر خدای ناکرده اتفاق یا مشکل امنیتی در این مکان رخ دهد همه ما زیر سوال می‌رویم.

مکان کنونی جمعه بازار مناسب نیست

تیربند، نماینده غرفه داران جمعه بازار ضمن تایید صحبت‌های معاون استاندار و فرماندار بویراحمد گفت: می‌پذیریم که مکان کنونی جمعه بازار مناسب نیست. سازه و مکان جمعه بازار باید برازنده باشد که مکان کنونی فاقد این برازندگی است.

وی افزود: وضعیت برق بازار را تایید نمی‌کنم، برق‌کشی غیرقانونی و غیرمجاز صورت گرفته است. اما درخواستی که داریم اینست که برای ساماندهی همین مکان اقدام شود. کسبه جمعه بازار به لحاظ معیشتی در وضعیت مناسبی نیستند اگر هزینه برای خرید غرفه‌های بازار سنتی را داشتند در این سازه‌های ناایمن کسب و کار راه‌اندازی نمی‌کردند.

۹۸۶ غرفه در جمعه بازار وجود دارد

سید هدایت اکبری، رئیس شورای شهر یاسوج نیز با بیان اینکه ما نمایندگان مردم هستیم و باید از حقوق آنها دفاع کنیم، گفت: کسبه در مکان کنونی امنیت شغلی، جانی و مالی ندارند از طرفی هم کرامت انسانی در این مکان رعایت نشده است بنابراین تلاش می‌کنیم مکان آبرومندی برای این افراد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری با ۴۸۶ غرفه دار در جمعه بازار قرارداد بسته اما هم اکنون می‌گویند ۹۸۶ غرفه در جمعه بازار وجود دارد، افزود: قرار بود مکان کنونی تحت عنوان جمعه بازار فعال باشد اما هر روز فعال است.

اکبری خطاب به نماینده غرفه‌داران جمعه بازار با بیان اینکه به عنوان فعال اجتماعی و سیاسی تاکنون مکان جمعه بازار را از نزدیک دیده‌ای اظهارکرد: غرفه‌های جمعه بازار به افرادی بی‌بضاعت واگذار شده اما می بینیم عده‌ای خارج از مجموعه جمعه بازار آمده‌اند چندین غرفه گرفته‌اند، ماهانه مبلغی به شهرداری می دهند و اما خودشان ۱۲_۱۳ میلیون تومانی به جیب می‌زنند.

به کسانی که با رانت در جمعه بازار هستند غرفه نمی دهیم

رئیس شورای شهر یاسوج تصریح کرد: کسانی که در جمعه بازار فعالیت می‌کنند و زحمت می‌کشند به اندازه انگشتان یک دستم هم نمی‌رسند، تاکید کرد: به افرادی غرفه می‌دهیم که آنجا زحمت می‌کشند نه آنهایی که با رانت آنجا هستند.

وی بیان کرد: دست تک تک کسانی که در جمعه بازار کسبه واقعی هستند را می‌بوسیم، اگر قرار است جمعه‌بازار جمع و در مکان فعلی سازه ایمن ساخته شود حمایت می‌کنیم و در کنار مسئولان و کسبه برای تهیه مکان بهتری هستیم.

اکبری ادامه داد: در آتش‌سوزی سال ۹۷ جمعه بازار، اعضای شورای شهر دادگاهی و با ضمانت آزاد شدند، خودم هم یکی از اعضای شورای شهر بودم. به خاطر اینکه عده‌ای انگشت شمار منافعشان در جمعه بازار به خطر افتاده ۹۰۰ نفر زحمت‌کش در این مکان را اغفال کرده‌اند.

خطر در کمین جمعه بازار یاسوج است

“هاشم یوسفی”، مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری یاسوج نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه های اصلی آتش نشانی ایمنی در جمعه بازار یاسوج است. این بازار هیچ‌گونه راه دسترسی ندارد و اگر اتفاقی مشابه آتش‌سوزی سال ۹۷ رخ دهد چون راه دسترسی نیست نمی‌توانیم کمکی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه روزانه جان و مال مردم در این مکان مورد تهدید قرار می‌گیرد، افزود: مکان جمعه بازار یاسوج با این شرایط کنونی ظلم به مردم است اگر نسبت به ساماندهی یا جمع‌آوری این مکان کاری صورت نگیرید خطرساز بوده و هشدار می‌دهیم که خطر در کمین جمعه بازار یاسوج است.

طی ۹ ماهه امسال ۱۹۰ درگیری مربوط به جمعه بازار


سرهنگ “علی کرم بازیان”، رئیس پلیس شهرستان بویراحمد با ارائه آمار ۹ ماهه از جمعه شروع کرد و گفت: طی این مدت ۱۹۰ مورد درگیری انفرادی و دسته جمعی در جمعه بازار و یا اطراف آن رخ داده است.

وی اظهار کرد: طی همین مدت به دلیل نبود پارکینگ برای جمعه بازار ۳۰ فقره سرقت که اغلب کیف‌قاپی و موبایل قاپی بوده شکل گرفته که اکثرا از داخل خودرو به سرقت رفته است.

بازیان با بیان اینکه متاسفانه این مکان از حالت جمعه بازار به بازار روز تبدیل شده تاکید کرد: با این شرایط در خدمات رسانی به جمعه‌بازار با مشکل مواجه هستیم. برخی‌ها آنجا هم منافع دارند و مقاومت می کردند که این جابه‌جایی صورت نگیرد.

اگر حادثه رخ دهد دستگاه قضا به شدت برخورد می‌کند

“اسماعیل مسعودی کوشک”، نماینده دادستان یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه دغدغه جمعه بازار را دارند، تایید کرد که در آتش سوزی سال ۹۷ جمعه بازار برای اعضای شورای شهر پرونده تشکل شد.

وی با تایید رانت صورت گرفته در جمعه بازار گفت: قرار داد شهرداری با کسبه جمعه بازار ابتدا ۷۰ هزار تومان مشخص شده اما چندین بار دست به دست شده و  به ۱۱ میلیون رسید که چندین رانت صورت گرفته است.

مسعودی کوشک بیان کرد: ابتدا باید در تنظیم قرارداد دقت شود و با کسانی قرارداد بسته شود که در جمعه بازار زحمت می‌کشند نه اینکه ۵ یا ۶ نفر دلال ورود کنند ۱۲ میلیون بگیرند بدون اینکه آنجا مستقر باشند یا ردی از خود به جای بگذارند.

وی توصیه کرد: اگر قرار است مکان کنونی جمعه بازار جابه‌جا شود کاربری کنونی مشخص شود، جمعه بازار  شماره یک و دو نشود.

مسعودی کوشک خط و نشانی هم برای متولیان در این خصوص کشید و گفت: اگر در این مکان حادثه‌ای رخ دهد و به جان و مال کسی خسارت وارد شد دستگاه قضایی ورود می‌کند و کسانی که کوتاهی کردند، بازخواست می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای بر قراردادها نظارت کنند و اگر قراردادی بسته می‌شود قائل به شخص باشد و امکان واگذاری به غیر نباشد.

خائنین در جمعه بازار سریع پاکسازی شوند

تیرند نماینده غرفه‌داران جمعه بازار در پاسخ به سخنان رئیس شورای شهر یاسوج گفت: اگر ۴۸۶ غرفه واگذار می‌شود چرا هزینه ۹۸۶ جایگاه به حساب شهرداری پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه خائنین در جمعه بازار سریع پاکسازی شوند،  افزود: آماده انتقال جمعه بازار هستیم به شرطی که سند زده شود که مکان کنونی ساماندهی شود.

کسبه جمعه بازار سرشان را زیر برف کرده‌اند

نستهن مقدم، شهردار یاسوج نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در ابتدای کار شورای پنجم قرار بود جمعه بازار جمع شود، گفت: در برهه‌ای اکیپ سیار گذاشتیم تا مبادا حادثه آتش‌سوزی در جمعه بازار رخ دهد.

وی با بیان اینکه اصرار ماندن در این مکان اصلا دلسوزی برای کسبه نیست، افزود:  قرار نیست نان کسی آجر شود بلکه در تکاپو برای کسبه هستیم، سازه‌ای آنجا احداث شد اما نباید قارچ‌گونه رشد می‌کرد.

مقدم با بیان اینکه کلونی خطرناکی در جمعه بازار ایجاد شده، گفت: اصل بر جمع آوری این مکان بوده و تاکنون با سلام و صلوات این مکان کار کرده است. چنین بازارچه‌هایی نعمت است اما هیچ گونه امنیتی نیست. شهرداری تقصیری ندارد اما زوری هم نداریم کسبه جمعه بازار سرشان را زیر برف کرده‌اند و نمی‌خواهند خطراتی که جان و مالشان را تهدید می‌کند ببینند.

یکی از غرفه‌داران جمعه بازار نیز در ادامه گفت: شهرداری نباید از اول به ما اجازه فعالیت می‌داد. طبق مصوبه ۲۵ مهر سال گذشته قرار شد مکان کنونی جمعه بازار ساماندهی شدند مسئولان حتی بازید هم کردند اما کار عملیاتی نشد.

این غرفه‌دار عنوان کرد: تابع قانون هستیم و هر تصمیمی مسئولان در جهت رفاه جان، مال و معیشت جمعه بازاریان بگیرند از آن حمایت کرده و همکاری می‌کنیم.

کسبه جمعه بازار برای روز عید خرید نکنید تا ساماندهی شوند

سید جواد هاشمی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان این نشست ضمن خوش آمدگویی مجدد به غرفه داران گفت: جمعه بازار یاسوج به بازار روز تبدیل شده و مکان کنونی وضعیت مناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه دنبال آزار و اذیت شما(غرفه داران جمعه بازار) نیستیم، افزود: قسم خوردیم که در تلاش هستیم تا مکان مناسبی برای بهبود کسب و کار شما فراهم کنیم اگر مکان مناسبی داشته باشید مشتری بیشتری و کسب و کار بهتری خواهید داشت.

هاشمی با بیان اینکه امکانات بهداشتی در مکان کنونی جمعه بازار ( بازار روز) جوابگوی ۹۰۰ غرفه فعال در این مکان نیست، افزود: مجددا تاکید می‌کنم که مکان کنونی ایمنی ندارد و جان و مال خودتان و مشتری‌هایتان در امان نیست و در سرما و گرما نمی‌توانید از وسایل گسرمایشی و گرمایشی مناسب و استاندارد استفاده کنید.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مکانی که هم اکنون جمعه بازار در آن مستقر می باشد، غیرمجاز است این مکان چون متعلق به شهرداری و همه مردم است سالانه باید به مزایده گذاشته شود اما شهرداری این کار را انجام نداده بنابراین کسبه در مکان غیرمجاز در حال فعالیت هستند.

هاشمی با بیان اینکه از اول قرار بود این مکان تحت عنوان “جمعه بازار” فعالیت کند اما تبدیل به “بازار روز” شد،  تصریح کرد: همه در شکل‌گیری شرایط کنونی جمعه بازار مقصر هستند اگر از اول نظارت می‌کردیم و اجازه رشد قارچ گونه نمی‌دادیم هم اکنون این وضع را شاهد نبودیم.تا حدی از نظارت در این مکان غافل شده‌ایم که تعداد کسانی که در این مکان فعالیت می‌کنند و میزان اجاره‌ای که پرداخت می‌شود، مشخص نیست.

وی عنوان کرد: ملکی که جمعه بازار یاسوج( بازار روز ) در آن مستقر است متعلق به همه مردم است و باید در این محل کار قانونی انجام شود اما متاسفانه کار قانونی نیست حتی یک مورد از کسبه جمعه بازار پروانه کسب ندارند!

مافیایی جمعه بازار چه کسی است؟

معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر به این موضوع که نمی‌خواهیم کسبه جمعه بازار آسیب ببینند تاکید کرد و گفت: اگر اتفاقی بیفتد همه زیر سوال می رود از  مسئولان گرفته تا مردم و حتی اعتبار اجتماعی مردم هم خدشه‌دار می‌شود.

هاشمی نسبت به ساماندهی جمعه بازار تاکید و از کسبه خواهش کرد نهایت همکاری را با مسئولان داشته باشند. حادثه یک بار رخ می‌دهد اصرار نداریم که حتما در بازارچه جدید احداث شده ساکن شوید اگر علاقمند بودید در بازارچه سنتی بسیار مجهز ساکن شوید و اگر علاقه‌ای هم به حضور در این مکان ندارید، اصراری نیست.

وی بیان کرد: اسامی کسانی که متقاضی حضور در بازارچه جدید هستند در اختیار ما قرار گیرد اگر هم نمی‌خواهید در بازارچه جدید مستقر شوید اطلاع دهید اگر مکانی سراغ دارید بگوید تا جمعه بازار را آنجا مستقر کنیم و بسازیم می‌توانیم در صورت رفع موانع جمعه بازار در مکان کنونی ساماندهی کرد.

معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: تا زمان مشخص شدن وضعیت مکان جمعه بازار، مشخص شود که شهرداری به چه تعداد از افراد مجوز فعالیت داده است، پلیس در این خصوص نیز ورود و حضور پیدا کند و کسانی که مجوز گرفتند را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا، هاشمی بیان کرد: مافیایی جمعه بازار چه کسی است؟ اگر وجود دارد شناسایی شوند نباید مانع این کار خیر شوند و کارشکنی کنند. چرا بعد از ۱۴ سال هنوز نمی‌دانیم چند نفر آنجا کار می کنند از هم اکنون می‌گویم کسبه جمعه بازار برای روز عید خرید نکنید تا ساماندهی شوند.

گفتنی است که جمعه بازار یاسوج دارای ایمنی و سازه مقاومی در برابر حوادث طبیعی و حتی غیرمترقبه نیست و امروز به مکانی خطرساز و تهدید کننده سلامت، امنیت و ایمنی در برابر برخی از حوادث احتمالی تبدیل شده که مسئولان نسبت به آن هشدار جدی داده اند.جمعه بازار یاسوج با وجود درخواست‌های مکرر و مصوبه شورای شهر و مسئولان همچنان در مکانی غیراستاندارد با سازه نامناسب و حلبی قرار گرفته است که حداقل استانداردها را هم برای خرید و فروش ندارد، این بازار هم چهره پایتخت طبیعت ایران را مخدوش کرده هم احتمال خطراتی مانند آتش‌سوزی و سایر حوادث غیر مترقبه آن را تهدید می‌کند و ۱۱ سالی است که بحث جابجایی جمعه بازار یاسوج مطرح شده و در ادوار گذشته شورای اسلامی شهر یاسوج تأکیداتی مبنی بر جابجایی این مکان بود اما تاکنون اقدامی انجام نشده است. 

در محدوده منطقه بنسنجان در مسیر یاسوج به اصفهان به صورت موقت و فقط برای روزهای جمعه با هدف کاستن از حجم زیاد دستفروشان در سطح شهر توسط شهرداری یاسوج راه اندازی شد، ولی چندی بعد به دلایلی مانند مخدوش شدن چهره خیابان های شهر، سدمعبر دستفروشان در پیاده روها و زد و خورد و درگیری‌های روزانه ماموران شهرداری با دستفروشان سطح شهر یاسوج، شهرداری تصمیم گرفت مکانی به دستفروشان اختصاص دهد. جمعه بازار یاسوج با آسفالت کردن زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع و با مشخص کردن غرفه هایی به مساحت ۱۲ مترمربع اقدام به واگذاری به صورت امتیازی به متقاضیان کرد و با گذر زمان گاری‌ها و سفره‌های دست‌فروشان جای خود را به اتاقک‌ها و کپرهایی با محفظه گونی و ورقه‌های فلزی داد و نام جمعه بازار از آن زمان بر این مکان ماندگار شد و اکنون بیش از ۹۸۰ غرفه و ۴۸۰ صنف در آن مشغول به فعالیت و امرار معاش هستند.

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 40902 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید