جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 40879 |
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰ | ارسال توسط :
18 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رضا حاجی‌پور امروز یکشنبه در جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن  ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود از رای مثبت اکثر اعضای این کمیسیون به یوسف نوری برای تصدی کرسی وزارت آموزش و پرورش خبر داد. وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزراتخانه کشور از نظر تعداد ادارات […]

رضا حاجی‌پور امروز یکشنبه در جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن  ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود از رای مثبت اکثر اعضای این کمیسیون به یوسف نوری برای تصدی کرسی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزراتخانه کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و حساس‌ترین وزراتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است، گفت: مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان مشغول می باشند امری بسیار مهم و حساس است.

حاجی پور افزود: در ادوار مختلف آموزش و پرورش، تلاش‌های وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش‌ها باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش‌های آن به تعهد نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلسبا بیان اینکه با تأکیدات مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است، گفت: در واقع گذاری ریل گذاری لازم برای آموزش و پرورش فراهم شده است و نیاز امروز جامعه عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و باتجربه و توانمند است.

حاجی پور تاکید کرد: لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور هویت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناساسی موانع جهت رفع آنها گام بردارد.

 وی با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون اظهار کرد: وزیر پیشنهادی جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارت وزارتخانه را دارد.

 سخنگوی کمیسیون‌آموزش مجلس اضافه کرد: نوری در مقاطع مدرس مراکز تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان بوده است و با توجه به سابقه مدیرکل ایشان در وزارت آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار است.

وی افزود: علاوه بر این نوری به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود سرمایه انسانی بوده و فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی تجربه خوبی دارد و مشکلات آموزش و پرورش را از نزدیک لمس نموده و ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش در نتیجه گیری و نظر نهایی کمیسیون مثبوع خود گفت: با توجه به برگزاری جلسات متعدد با بررسی دقیق برنامه‌ها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری  در مجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش و اکثریت آرا موافقت نموده است.

برنامه شما برای برخورد با مافیای کنکور چیست؟

جواد نیک‌بین در مخالف با وزیر پیشنهادی  آموزش و پرورش گفت: قبل از هر چیز هفته بسیج را خدمت همه مردم ایران و شما نمایندگان محترم تبریک می گویم این انقلاب براساس قواعد و قوانین عادی در این چهل و چند سال باید سقوط می‌کرد اما این بسیج بود که در این چهل و چند سال نگذاشت انقلاب به مسیری که نفوذی‌ها در داخل و خارج می‌خواستند برسد.

وی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح چند پرسش ادامه داد: آقای نوری در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده است. برنامه‌ای را ارائه کرده است اما در چند بخش چند سوال جدی دارم اول اینکه برنامه شما برای مافیای کنکور که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول می‌خورند چیست این مافیای کنکور کشور را می‌بلعد و هزینه‌های مالی پدر و مادر را چند برابر می‌کند شما چه برنامه‌ای برای برخورد با آن دارید. همچنین برنامه شما برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست. در حال حاضر کتب درسی توسط چند نفر بدون مزایده چاپ می‌شود. شما چه برنامه‌ای برای حذف آن‌ها دارید.

نماینده مردم کاشمر خاطرنشان کرد: همچنین برنامه شما برای تعارض منافع و پسا شغلی در آموزش و پرورش چیست؟ در هر وزارت‌خانه‌ای تعارض منافع مختلف است به طور مثال در وزارت بهداشت مسئول غذا و دارو نباید داروخانه داشته باشد که متاسفانه الان هست در تعارض منافع در شهرداری این است که شورای شهر جز شرکت‌هایی که می‌خواهد کار انجام دهد نباشد برنامه شما برای تعارض منافع در آموزش و پرورش که برخی در پسا شغل‌شان منافع خاصی در یافت نکنند چیست.

وی خاطرنشان کرد: برنامه شما تبعیض ساختار یافته در آموزش و پرورش چیست؟ مهمترین بخش این است که تبعیض ساختار یافته در آموزش و پرورش وجواد دارد ما معلمان خرید خدمت،  مدارس در بسته حمایتی، معلمان غیر انتفاعی، معلمان قرآنی، ساعتی، حجمی، روز مزد و … داریم این یعنی تبعیض ساختار یافته است. ۲۰۰ هزار معلم غیرانتفاعی دارید. برنامه شما برای کسری معلم چیست؟ ما کسری معلم را با استمرار پر کردن نمی‌توانیم درست کنیم با بازگشت بازنشستگان نمی‌توانیم درست کنیم برنامه اجرایی شما برای این تبعیض ساختار یافته در آموزش و پرورش چیست؟

نیک‌بین خاطرنشان کرد: داد معلم از فقر نیست از فرق است یک معلم ساعتی بسیار اندک حقوق می‌گیرد و یک معلم حقوق بیشتری دارد داد معلم از فرق است معلم غیرانتفاعی با ماهی ۵۰۰ تا ۲ میلیون کار می‌کند بدون بیمه چه برنامه‌ای برای مبارزه با مافیایی که در مدارس غیرانتفاعی وجود دارد، دارید. آموزش و پرورش مهمترین نهاد در کشور است اگر می‌خواهید وضعیت کشور درست شود ۳۰ تا ۵۰ درصد از بودجه تمام وزارت‌خانه ها را کسر کنید و به آموزش و پرورش اضافه کنید نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت می‌شود آینده کشوردر دست وزیر است. طوری برنامه‌ریزی کنید که این اشکالات وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: تکلیف شما و تیم همکفرتان با خصوصی سازی در آموزش و پرورش چیست؟ محتوای آموزشی را دوستان غربزده تلاش کردند به سمتی برند که واژه‌های ایثار و شهادت را حذف کنند شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید. اگرچه وضعیت معلمان بد است چطور می‌تواند لایحه رتبه‌بندی را تامین اعتبار کنید برنامه ای برای اعتبارات لازم دارید.

نیک‌بین خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش بیشتر دنبال شایسته سالاری در آزمون‌ها بودند غالبا آموزش و پروش ملاک سنجش و معیار رتبه بندی را استعداد نمی‌داند بلکه آزمون و تست می‌داند. آموزش و پرورش بیسواد پرور و استعداد کش است. چه برنامه‌ای برای به فعلیت رساندن استعدادهای بسیار قوی دانش‌آموزان ایرانی دارد ایرانیان از هوش و بهره بسیار بالایی برخوردار هستند برنامه شما برای شایسته سالاری در استعدادها چیست محتوای آموزشی را باید مطابق نیازهای روز دانست.

وی ادامه داد:۱۲ سال فرزند ما در این نظام آموزشی درس می‌خواند بعد از دوازده سال دانش‌آموز چه چیزی یاد می‌گیرد زبان داخله و خارجه یاد می‌گیرد کدام مهارت در سیستم آموزشی کشور یاد داد شده است کدام برنامه مهارتی در آموزش و پرورش قرار دارد کدام برنامه می‌خواهد دانش آموز را در ۱۲ سال اول شکوفایی درست کند. چه برنامه‌ ای برای تغییر درست و منسجم و مطابق با برنامه‌های بالادستی برای نظام آموزشی که بی‌سواد می‌پروراند دارید.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموز ۱۲ سال هیچ یاد نمی‌گیرد جز اینکه خودش و پدر و مادرش تلاش کنند می دانید ۸۰ درصد قبولی‌ها در کنکور از بچه‌های غیرانتفاعی هستند و ۲۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس دولتی هستند در حالی که تنها  ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی هستند ۷۵ درصد در مدارس دولتی هستند قبولی این ها برعکس است چرا که سیستم آموزشی شما استعدادها را می‌کشد و بیسواد می پروراند و لذا در کنکور غلط هم تعداد قبولی متفاوت می‌شود

وی ادامه داد: برنامه شما برای دانشگاه فرهنگیان چیست مهمترین مرکز تربیت نیروی مربی برای کشور دانشگاه فرهنگیان است شما چه برنامه‌ای برای آن دارید؟  سند تحول بنیادین یکی از اسناد بالادستی نظام است چگونه اجرای این سند بنیادین را به فعلیت می‌رسانید همچنین برای اعمال مدرک دوم وسوم فرهنگیان چه برنامه‌ای دارید امیدواریم هر تصمیم که مجلس گرفت چه رای به حضرت عالی چه عدم به رای شما این سوالات جدی را پاسخ دهید.

اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است

موسی غضنفرآبادی در موافقت با یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: همه ما دغدغه‌هایی داریم که باید حل شود، همه ما وضعیت آموزش و پرورش را می‌دانیم. در بیانیه گام دوم انقلاب قسمتهایی را داریم کهمقام معظم رهبری در قسمتی از این بیانیه خطاب به جوانان می‌فرمایند: دهه‌های آینده،‌ دهه‌های شماست که شما باید برای انقلاب خود از آن دفاع کنید و آن را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی است نزدیک کنید.برداشتن گام‌های استوار در آینده اهمیت دارد و باید گذشته را درست شناخت، از تجربه‌ها درس گرفت و اگر از این راهبرد غفلت شود خسارت خواهیم دید.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در گام دوم به آن اشاره شده است، ظرفیت امیدبخش کشور به عنوان نیروی انسانی مستعد و کارآمد و با زیربنای عمیق و اصیل انسانی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: همه می‌دانیم که آموزش و پرورش پایه پیشرفت، پایه علمی و پایه فرهنگی کشور است اگر آموزش و پرورش در همه موضوعات را در سطح و تراز خودش قرار دارد را خوب عمل کند، بخش عظیمی از مشکلات جامعه ما برطرف خواهد شد. بر همین اساس امروز ما مجلسیان دور هم جمع شده‌ایم و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

غضنفرآبادی توضیح داد: ما میگوییم با توجه به شناختی که از وی داریم او می‌تواند جایگاه را با ترازی که در آموزش و پرورش وجود دارد پر کند . ما روز گذشته در خدمت وزیر پیشنهادی آقای یوسف نوری بودیم وی گفتند برای گام دوم انقلاب تنها بعدی  هنوز درک نشده است همین وضعیت آموزش جوانان است و باید به این موضوع پرداخته شود.

نماینده فهرج گفت: در برنامه که از آقای نوری به دست ما نرسیده و همینطور با بررسی‌هایی که از سوابق وی داشته‌ایم دیدیم که سوابق درخشانی دارند. سوابق علمی ایشان که از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان شد برای همگان روشن است به تدریس و مقالات وی نیز بررسی شد و همچنین یکی از افراد باسابقه در جبهه‌های جنگ بوده است.

وی درباره برنامه‌های اولویت‌دار یوسف نوری گفت برنامه‌های اولویت‌دار کوتاه مدت یوسف نوری بررسی شده  است که برخی از آنها عبارتند از؛  تدوین زیرنظام‌های سند تحول بنیادین،تمهید استلزامات پیگیری و اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان،‌برنامه‌ریزی مطلوب برای برنامه‌های پرورشی دانش آموزان، استفاده حداکثری از قانون بودجه تامین منابع مالی به حد کفایت و تعهدات مالی، پیگیری تصویب اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، اتخاذ تدابیر لازم جهت پوشش تحصیلی جامعه لازم التعلیم به منظور جذب دانش آموزان و جلوگیری از ترک تحصیل به ویژه در مناطق محروم.

نماینده ریگان افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به خودش می‌باشد که در سرتاسر کشور تعداد بیسوادان بسیار کم شده است و تقریباً در حدی که میتوان گفت با ما دیگر بی‌سواد نداریم. انتظار ما این است که وزیر پیشنهادی توجه ویژه به مناطق محروم داشته باشد که در برنامه‌های وی آمده است.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: درباره برنامه‌ها و اقدامات میان مدت وی نیز مواردی مطرح شده که از جمله آنها بازنگری در سند تحول بنیادین ،  تدوین و پیگیری و اصلاح لوایح قانونی و پشتیبانی سند تحول بنیادین، تمهید و تامین استلزامات زیرساختی و فرایندی، انسانی، مالی سند تحول بنیادین و در نهایت هدف‌های کلان سند تحول بنیادین نیز در این موضوع مورد اشاره بوده است.

به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور با سواد شده است/ نوری از بدنه آموزش و پرورش است

حسن نوروزی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌های یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش وپروش گفت: معلم اول کیست؟ خداوند می‌فرماید معلم اول منم . خدای رحمان  معلم قرآن است سروران محترم عزیزان آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازی این کشور نقش محوری و اولیه دارد .مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیران و معلمان و بیش از پانزده و نیم  میلیون جمعیت دانش‌آموزی باید در اختیار  یک انسانی از جنس آموزش و پرورش قرار گیرد.

نماینده رباط کریم خاطر نشان کرد: سروران محترم بحمدلله به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور با سواد شده است. امروزه آموزشگاههای کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار ارتقا یافته است.  بیش از ۱۳ هزار نهضت سواد آموزی ،۱۳  هزار مدرسه نمونه دولتی، ۱۶  مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد  در کشور داریم که از مسائلی است که در انقلاب اسلامی رخ داده است.

وی ادامه داد: یک زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی بود، ۸ سال در اختیار جبهه ۲ خرداد بود  و ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید و آن اسنادی که بر آموزش و پرورش تحمیل کردند. امروز مهم است  مدیریت را به دست چه کسی بسپاریم. کسی که مدارک او از دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دوره مدرک دکترای  ایشان  در رابطه با گردشگری کودک یک فرد فهیم فرهیخته از جنس معلمی است.  وی فردی است که ۵۵ ماه حضور در جبهه و دارای جانباز است.

نوروزی افزود: فرهنگیان مطالبات زیادی دارند؛‌نظام مالی‌مان باید وظیفه‌اش این باشد که فعالیت‌های آموزش و پرورش را ارتقا دهد، رتبه بندی معلمان را مشخص کند، به منابع مالی وزارت آموزش و پرورش توجه کند و تعامل سازنده با مجلس داشته باشد، آن هم مجلسی که آقا فرمودند یکی از قویترین و انقلابی ترین مجالس دوران انقلاب است. برادر جناب آقای نوری فراکسیون شاهد، فراکسیون ایثار و شهادت و ایثارگران مجلس به شما رای می‌دهد.

باید بگویید لایحه رتبه‌بندی را چگونه اجرا می‌کنید

هاجر چنارانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مخالفت ما با شخص وزیر نیست بلکه با برنامه‌های وی است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به عنوان معلم می‌گویم حکم کارگزینی خود را به تازگی از آموزش و پرورش گرفته‌ام که هنوز حقوق خود را که ۸ میلیون تومان است از این وزارتخانه دریافت می‌کنم لذا نمایندگانی که می‌گویند فرهنگی و معلم هستند مدرک آن را نیز نشان دهند.

وی  در ادامه با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید لایحه رتبه‌بندی را چگونه اجرا می‌کند، عنوان کرد: بنده عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم بوده‌ام لذا وزیر باید توضیح دهد برای برنامه هفتم از چه محلی قصد دارد اعتبارافزایی کند و برای اجرای آن چه برنامه‌ای دارد و معتقدم برنامه وزیر پیشنهادی عملیاتی نیست.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه من یک معلم خادم مردم هستم و چالش‌های وزارت آموزش و پرورش که عمیق و چندبعدی است را می شناسم، اظهار کرد: آقای نوری آیا شما تیم نواندیش دارید؟ آیا هیچ جلسه‌ای با کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت داشته‌اید؟ شما زمانی عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بوده‌اید و مشکلات مالی آنجا را می‌دانید لذا چه برنامه‌ای برای آن دارید.

چنارانی ادامه داد: در دوره‌ای که در هلال احمر بودید موضوعی را از شما پیگیری کردم که حتی پاسخگو هم نبودید. اکنون ۱۰ سال است از فضای آموزش و پرورش هم فاصله گرفته‌اید و دغدغه‌های آموزش و پرورش که زمین مانده را نمی شناسید. فضای مجازی اتاقی شیشه‌ای است که همه چیز را نمایان می‌کند و تمام مسائل و دغدغه‌ها مطرح می‌شود، شما چه اشرافی به آن دارید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: ۴ اردوگاه بزرگ در کشور داریم که بزرگترین آن شهید رجایی نیشابور است که در گذشته متعلق به پیشاهنگان بوده و یونسکو اعلام کرده این محل بزرگترین پتانسیل شرق کشور است و سالیانه ۱۵ هزار دانش‌آموز در آن رفت و آمد دارند اما هیچ رسیدگی به این منطقه نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان معطل مانده و چوب حراج به آن زده‌اند، ابراز داشت: از کجا می‌خواهید برای آن افزایش اعتبار جذب کنید لذا رسما بگویید آیا قلباً به رتبه‌بندی اعتقاد دارید یا خیر. همچنین به مردم و معلمان درباره محل بودجه آن توضیح دهید.

چنارانی تصریح کرد: ورودی و خروجی آموزش و پرورش تناسب ندارد، چنانچه تعداد بازنشستگان زیاد است اما معلم جوان کم داریم و این در حالی است که ۱۷ میلیون دانش‌آموز داریم که برای آنها تدبیری نشده است ضمن اینکه باید توضیح دهید پیوست شما برای تمام وزارتخانه‌ها چیست.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پایان با تأکید بر ضرورت ارائه برنامه از سوی وزیر پیشنهادی درباره نیروهای این وزارتخانه و سند تحول با توجه به هویت، معیشت و امنیت آنها خاطر نشان کرد: مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان بسیار بزرگ است، همچنین ما خواستار ارائه برنامه‌های شما در حوزه اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری، وضعیت دانشگاه فرهنگیان و بیمه معلمان هستیم.

محل خدمت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرارگاه خاتم بوده است/ آموزش و پرورش فردی را می خواهد که با اقتصاد آشنا باشد

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه، زاوه، مه و لات و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بنده می‌خواهم به سخنان مخالفان و دغدغه‌های آن‌ها استناد کنم. جناب آقای نوری از جنس آموزش و پرورش است و سال‌های متمادی را از مدارس ابتدایی گرفته تا تربیت معلم و دانش سرا طی کردند. همچنین۶ سال در آموزش و پرورش خدمت کردند.

وی در ادامه بیان کرد: امروز با مدل‌های مرسوم ۴۰ سال گذشته نمی‌توان آموزش و پرورش را اداره کرد. وضعیت اقتصادی کشور و منابع پایدار بودجه نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و برای اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه‌های دولتی اکتفا کنیم.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با توجه به گستردگی ساختار آموزش و پرورش و حجم معلمان، طرح‌هایی از جمله رتبه‌بندی در میان مدت و درازمدت نمی‌تواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را پاسخگو باشد.

وی افزود: ارتقای کیفی و کمی ساختارهای آموزشی، ارتقاء ابزارهای آموزشی به خصوص توسعه زیرساخت‌های آموزشی الکترونیک، افزایش حقوق فرهنگیان، گسترش خدمات بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص برای آموزش و پرورش از جمله اقداماتی است که  برای انجام آن راهی جز اقتصاد مردمی نداریم.

نماینده تربت حیدریه گفت: برای این امر ضرورت دارد فردی در مسند وزارت آموزش و پرورش بنشیند که جدای از داشتن نگاه‌های تربیتی، نگاه‌ اقتصادی نیز داشته باشد. ما به کسی نیاز داریم که به منابع مالی و با نظام برنامه و بودجه آشنا باشد. مشکل ما در اقتصاد آموزش و پرورش‌عدم آشنایی مدیران میانی استانی و حتی مدیران مدارس با اقتصاد تعلیم و تربیت است.

وی افزود:‌ محل خدمت ایشان قرارگاه خاتم بوده است و کسانی که می‌شناسند می‌دانند که این قرارگاه چقدر ابعاد اقتصادی افراد را رشد می‌دهد. من در برنامه‌های وی تمرکز بر مباحث اقتصادی و اقتصاد مردمی را دیدم. امروز اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان باید تغییر کند، صندوق ذخیره فرهنگیان با هلدینگ‌های اقتصادی متفاوت است.

زنگنه گفت: متاسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور خیلی پایین است در حالی که حداقل باید ۱۸ تا ۲۰ درصد باشد. یکی از علل آن‌عدم آشنایی مدیران عالی آموزش و پرورش به حوزه اقتصاد، مالی و بودجه است. مدیران آموزش باید با مسائل مالی حتما آشنا باشند.فکر می‌کنم آقای نوری با سوابقی که در حوزه آموزشی پرورشی و اقتصادی دارند بتوانند آموزش و پرورش را در این مسیر کمک کنند.

نوری، همرزم شهیدان و مرد حوزه‌های خوف و خطر است

علی اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ایشان از کسانی بودند که در دوران دفاع مقدس، در دوران خطر یک دستش کتاب و دست دیگرش اسلحه بود و برای حفظ کیان این مملکت کار کردند. برادر عزیزم دکتر نوری، حاج یوسف عزیز محور وحدت نیروهای انقلاب و معلم ارزنده دوران‌های خطر در جبهه‌ها بودند. حاج یوسف هم رزم شهیدان و مرد حوزه‌های خوف و خطر است. ایشان امروز به لطف دولت آقای رئیسی به عنوان وزیر انقلابی معرفی شدند تا مسئولیت تربیت فرزندان را برعهده بگیرند. 

وی ادامه داد: ما با تدبیر نمایندگان می‌توانیم آینده روشنی با برنامه‌های ارزنده ایشان داشته باشیم. ایشان  یکی از نیروهایی است که همواره نظر ایشان محل رجوع بوده است. 

وی افزود: ایشان هم در جهت اهتمام بر اجرای سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، توجه به زیر ساخت‌های آموزش و پرورش، توجه به رفاه فرهنگیان، توجه به دانش‌آموزان، توجه به دانشگاه فرهنگیان و توجه به عدالت آموزشی ید طولایی دارند. 

بسطامی در پایان گفت: من به نیابت از مردم ایلام از دولت و نمایندگان تشکر می‌کنم. من از حاج یوسف می‌خواهم که رابطه‌ی خود را با مجلس همچون سابق حفظ کنند و ما نیز شما را تنها نمی‌گذاریم. امیدوارم مثل همیشه با برنامه‌ریزی بتوانیم وزارتخانه‌ای هم‌تراز با جمهوری اسلامی و مطابق با مشی انقلاب داشته باشیم.

با تربیت دانش‌آموز ولایی به تراز مطلوب انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم/ نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را رهبر انقلاب ما نشان دادند

یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد مجلس اظهار داشت:  به فضل الهی در گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهیم داشت. چیزی که این جهش را ممکن خواهد ساخت پرورش نسل تمدن‌ساز است. اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خصوصیات این نسل را ذکر کرده است، اما ما نیازمند آن هستیم که این اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی آن در زمین را به مربیان، سیاستمداران و مدیران نشان دهیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب امام خمینی را پیشِ روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم هر سیاست آموزشی و برنامه تربیتی نامفهوم خواهد ماند.

وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را رهبر انقلاب ما نشان دادند؛ آنگاه که فرمودند سلیمانی عزیز نمونه یک الگو از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بوده است.امروز خداوند این الگوی تربیتی را مقابل دیدگان ما مسئولان آموزش و پرورش قرار داده است.

نوری گفت: شهید سلیمانی تجلی حُریت، عدالتخواهی، تقوا، مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه بوده است. شهدای علمی ما نظیر شهید احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد و تمام شهدای هسته‌ای تربیت یافته همین مدرسه و مکتب سردار سلیمانی هستند. اگر در آموزش و پرورش توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم که صلح،ایثار و دفاع از مظلوم را بشناسد، هدف عظیم انقلاب اسلامی محقق شده است. اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم که حق خود را بشناسد به تراز مطلوب انقلاب اسلامی نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط اینکه پیش از هر چیزی همه ما از بن دندان معتقدم شویم که مدارس ما باید  یک مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد،‌البته در این مسیر موانعی داریم که باید شرایط آن را فراهم کنیم. در مسیر باید شرایطی از جمله جایگاه آموزش و پرورش شناخته شود. ما بعضا آموزش و پرورش را به یک سازمان کوچک تقلیل داده‌ایم. تمام دستگاه‌ها  مسئول تربیت انسانها هستند و متولی آن آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته دنیا روی آموزش و پرورش خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن را اولویت قرار داده‌اند زیرا آموزش و پرورش نقش مناسبی برای افزایش تولید ملی برای ارزش افزوده دارد. بر این اساس اگر به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهید، بدانید که سرمایه پیشرفت در آموزش و پرورش فراهم می‌شود.

نوری گفت: من می‌خواهم از این هم بالاتر بروم و بگویم که بر اساس‌ فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت‌ افراد برای مسیر توسعه نیست، بلکه هدف این است که توسعه باید در خدمت انسان قرار بگیرد. به نظر شما امروز چقدر از این فلسفه سیاسی فاصله گرفته‌ایم؟

وی اشاره کرد: نکته دوم وحدت مجلس و دولت است، ما زمانی می‌توانیم مدارس را به مدرسه شهید سلیمانی تبدیل کنیم که از تشدد بپرهیزیم. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت و کرامت معلمان بیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و همزبانی دولت و مجلس است.

وزیر پیشنهادی  آموزش و پرورش درباره سومین امر برای تامین شرایط گفت: شورای عالی آموزش و پرورش سومین امری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر خود نیازمند تحول جدی است.

وی ادامه داد: برنامه زیرنظام های سند تحول باید حدودا تا یک سال به سرانجام می رسید اما ۷ سال طول کشید. اهداف آموزشی دوره های تحصیلی نیز ۷ سال پیش تصویب شد طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از ۵ سال مورد بازنگری قرار بگیرند اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سال ها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از مهم ترین اقداماتی که آن را پیگیری می کنم کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است، این شورا در مقابل نفوذ سند آموزش ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و برخی از اعضای آن با این سند همراهی کردند، عنوان کرد: در این تریبون اعلام می کنم سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ در ایران به تعداد محدودی هستند جایی در نظام آموزش و پرورش ندارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مدیران جوان باید شانه خود را به زیر بار مسئولیت دهند، برای تحول گرایی در آموزش و پرورش گریزی جز تن دادن به این فراز از بیانیه گام دوم نداریم زیرا شکستن بن بست های موجود نیازمند روحیه ما می توانیم و پرهیز از محافظه کاری است.

وی با بیان اینکه ما برای حرکت به سمت جوانگرایی طرح جدیدی برای استفاده از جوانان خلاق به کار خواهیم گرفت، گفت: در طرح ما نیمی از مدیران جوان خواهند بود که شایسته‌گزینی را برمی‌گزینیم و نیمی دیگر مدیران باتجربه و باسابقه که در حوزه تربیت استخوان خرد کرده‌اند همچنین در این مسیر از رشد آسانسوری، قبیله‌گرایی، رانت‌بازی و سیاسی‌کاری نیز جلوگیری خواهیم کرد.

نوری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و مرکز ثقل نظام فرهنگیان است، عنوان کرد: این دانشگاه باعث تربیت دینی و انقلابی فرهنگیان شده و وظیفه خونرسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش‌بینی شده است و ظرفیتی برای جذب نخبگان به عنوان معلم فراهم کرده اما در علم به عنوان اصلی‌ترین راهکار جذب معلمان استفاده شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت که این رویکرد باعث شد دانشگاه از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و به تبع آن حیات آموزش و پرورش به واسطه این قلب ضعیف، در خطر قرار گیرد که احیای قلبی آن با تقویت دانشگاه فرهنگیان جزء فوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات ما خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر تقویت کمی و کیفی هیأت علمی‌ها به طوری که نسبت استاد به دانشجو به حد استاندارد برسد، عنوان کرد: تأمین زیرساخت‌ها و بازآرایی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها از ضرورت‌های ارتقاء کیفیت تربیت معلمان برای جبران کمبود نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت است که تدابیری اندیشیده‌ایم.

نوری در ادامه با اشاره به برنامه درسی که با وجود تلاش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد، اظهار کرد: یکسان بودن دروس در تمامی زیست‌بوم‌ها باعث شده به تفاوت‌های فرهنگی توجه نشود که ما قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر زیباشناختی در حوزه درسی اظهار داشت: آموزش و پرورش هنوز بوی سکولاریسم تربیتی می‌دهد که با غلبه بر رویکرد اثبات‌گرایی، روح توحید در آموزش علوم جاری نیست، همچنین تاریخ به صورت سلسله‌ای تدریس می‌شود نه مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز که باید آن را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هنوز کلاس درس را به عنوان تنها فضای یادگیری منفک از واقعیات زندگی می‌بینیم، عنوان کرد: همه آسیب‌ها با تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برطرف می‌شود که قصد داریم تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی را به این سازمان داشته و در نقش و مأموریت آن بازنگری کنیم تا تبدیل تدریجی از متصدی تولید و چاپ به متولی مرجع تنظیم‌گری برنامه‌ریزی درسی در چارچوب راهنمای درسی ملی مصوب، تبدیل شده و باعث کارآمدسازی این سازمان شود.

نوری در ادامه با اشاره به تعطیلی معاونت پرورشی در دوره‌ای، که مجدداً با تأکید رهبری فعال شد، ابراز داشت: با این حال این معاونت دیگر نتوانست به مدار خود بازگشته که از برنامه‌های من این است که با قدرت، امور تربیتی را به کمک کارشناسان و نیروهای فعال تربیتی به دوران اوج خود برسانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برقراری نظام عدالت تربیتی است، به صورتی که این نظام با کیفیت بالا در خدمت همگان در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

نوری افزود: چنانچه مورد اعتماد شما نمایندگان قرار گیرد، یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام خواهم داد، درخصوص سامانه شاد خواهد بود، در شرایط فعلی فقط ۶۰ درصد از دانش آموزان در سامانه شاد فعال بوده و تعداد بسیاری از این سامانه بازمانده اند، لذا این فاصله باید هر چه سریعتر جبران شود.

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق عدالت تربیتی را استفاده از فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی آموزش حضوری دانست و تصریح کرد: از آنجا که آمار پایه برنامه ریزی ما در کشور است، آمار را مبنای اقدامات خود قرار خواهیم داد تفاوت ها برای تصمیم گیری پیش روی ما باشد، این اقدام نیز در راستای تحقق عدالت تربیتی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، چهارمین برنامه خود برای اجرای عدالت تربیتی را ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.

وی نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را یکی دیگر از برنامه های خود در آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: تمام منافذ تعارض منافع در آموزش و پرورش را خواهیم بست، از جمله این اقدامات تعارض منافع در حوزه چاپ و نشر کتب درسی است. هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش حق ندارند خود یا وابستگان نزدیک به خود مدرسه غیردولتی داشته باشند.

نوری بکارگیری ظرفیت های عظیم مردمی را یکی دیگر از برنامه های خود در این وزارتخانه برشمرد و گفت: خیریه ها و موقوفات نقش مهمی در اداره آموزش و پرورش دارند اما به خوبی از ظرفیت آنها استفاده نشده است، لذا فعال سازی تشکل ها و دغدغه مندان امر آموزش و تربیت یکی از برنامه های مهم ما است که احیای شوراهای آموزش و پرورش استانی با حضور نخبگان در همین راستا است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: سهم این وزارتخانه متناسب با سند تحول بنیادین باید در سرانه ها افزایش یابد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان اقدام شود. یکی دیگر از اقدامات لازم استفاده از ظرفیت های بیمه ای برای تحت پوشش قرار گرفتن کارکنان و معلمان در آموزش و پرورش است، این اقدام از طریق تجمیع بیمه های موجود در آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

وی فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز یکی از برنامه های خود در آموزش و پرورش دانست و گفت: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکت های تابع صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامه های ما برای اصلاح صندوق خواهد بود. همچنین اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکردهای سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.

مجلس به «یوسف نوری» رأی اعتماد داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی امروز (۷ آذر) پس از بحث و بررسی و استماع نظرات مخالفان و موافقان به یوسف نوری سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۹۴  رأی موافق از مجموع ۲۶۸ رأی اخذ شده، رأی اعتماد دادند.

در جلسه امروز در ابتدا گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرائت شد که طی این گزارش، کمیسیون آموزش موافقت و نظر مثبت خود را نسبت به وزیر پیشنهادی اعلام کرد.

پس از آن نمایندگان مخالف و موافق نوری به بیان صحبت‌ها و دلایل خود پرداختند و بعد از آن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به از برنامه های خود دفاع کرد.

در پایان نظر نمایندگان درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۹۴ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از ۲۶۸ رأی ماخوذه به یوسف نوری رأی اعتماد دادند.

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 40879 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید